מי מאיתנו שכבר התנסה בצילום תת ימי בטח נוכח שמדובר בסביבת צילום מאתגרת במיוחד. צפיפות המים ודילול התאורה גורמים לכך שהתמונות המתקבלות ברוב המצבים הן תמונות בגוון כחול עמום ולא חדות במיוחד. בועז סמוראי מציג לנו רשימת טיפים והמלצות שיהפכו את חווית הצילום שלנו למוצלחת יותר
כתב וצילם: בועז סמוראי
ראשית עלינו להבין שתנאי התאורה הקשים מתחת לפני המים מקשים על המצלמות לבצע את עבודתן כהלכה. פירוש המושג צילום, או באנגלית Photography מורכב מהמילים photo – אור ו graph – רישום, הלקוחות מהשפה היוונית. בהרבה מצלמות כיום קיים מצב המותאם לצילום תת ימי, ומצב זה 'מסדר' את הצבעים כך שתתקבל תמונה 'חמימה' יותר ובעצם מוסיף גוון אדום לתמונה. התוצאה המתקבלת היא סבילה אך לא תמיד חדה. לכן מספר כללים מנחים יעזרו לנו בצילום תמונות מתחת לפני הים:
צילום בתנאי תאורה אופטימאליים . במים רדודים אור השמש חודר באופן מספק עבור רוב המצלמות המודרניות, והצבעים המתקבלים יותר נעימים וחמימים לעין מאשר צילום במים עמוקים. לכן כדאי לתכנן את הצלילה ואת התמונות בהן ניתן לשלוט לחלק הרדוד יותר של הצלילה בעומקים שבין פני המים לבין 5-8 מטרים.
צילום בשעות הבוקר והצהריים . ככל שזווית השמש הפוגעת בפני הים היא זווית ישרה יותר, משמע השמש נמצאת במרכז השמיים, כך יותר אור יצליח לחדור את פני המים ולהגיע לקרקעית הים. שעות הבוקר המוקדמות ממש, או שעות בין הערביים, כמו גם ימים מעוננים, יקשו על צילום תת ימי המסתמך על תנאי התאורה הטבעית.
פלאש יתן לנו שיפור משמעותי לתמונות - צילום: בועז סמוראי
|
שימוש במבזק – פלאש יתן לנו שיפור משמעותי לתמונות, בתנאי שנעשה זאת בחכמה. כמו אור השמש, גם אור המבזק לא מצליח לעבור מרחק גדול במים הצפופים לכן חשוב מאד שנתקרב אל האובייקט המצולם ככל שמתאפשר לנו בהתאם לתנאי הצלילה ולנוחיות האובייקט. מרחק של פחות ממטר אחד כבר יתן תוצאה טובה, וממרחקים קצרים יותר כמו חצי מטר ומטה כבר נבחין בצבעים האמיתיים של האובייקט המצולם. אחד היתרונות של המצלמות הקומפקטיות הוא החדות הגבוהה בצילומי תקריב. עדשות המצלמה הקטנות מסוגלות להתפקס ממרחק של סנטימטרים בודדים, זאת בתוספת להבזקת הפלאש ייתנו תוצאה מרשימה מאד, בעיקר בצילומי דגים ואלמוגים צבעוניים, וכאלה לא חסרים לנו בסביבת שונית האלמוגים. |
שימוש בזום בצילום תת ימי אינו מומלץ מאחר והמים עמוסים בחלקיקים קטנים המרחפים בהם, את חלקם אנו רואים, ואחרים לא. השימוש במבזק עלול להדגיש את החלקיקים הללו ולגרום לתמונה מלאה בחלקיקי אבק קטנים. מארזי המצלמות מצוידים לרוב במרכך אור – דיפיוזר המפזר את אור המבזק ומרכך אותו ומומלץ מאד להשתמש באביזר זה.
שיטות נוספות לצמצם תופעה זו ואף להימנע ממנה לגמרי הן להתקרב פיזית לאובייקט במקום להשתמש בזום המצלמה, להימנע מהרחפת חול ולהתרחק מצוללים אשר עושים זאת (ומאזורים עמוסים בצוללים בכלל) ולהשתמש במבזק חיצוני.
המרחק שבין פלאש חיצוני לבין עדשת המצלמה ניתן לכיוון בעזרת תנועת זרוע המבזק. בעזרת מרחק זה, החלקיקים אשר קרובים לעדשת המצלמה לא זוכים לתאורת המבזק המכוון כלפי האובייקט המבוקש בלבד.
למיקסום התוצאה יש לכסות ולחבר את מבזק המצלמה הפנימי לזה החיצוני בכבל סינכרון המאפשר פעולה בו זמנית של שני המבזקים, כשרק החיצוני יורגש ויתן אפקט בתמונה. ההבדל בין צילום במבזק פנימי בלבד לבין צילום במבזק חיצוני הוא משמעותי מאד וצלמים רבים עושים את הצעד לרכישת אביזר זה שעולה לפעמים כמו המצלמה עצמה (סדר גודל של בין 1500 ל 3000 ש"ח). מה שכן, ניתן להעביר את המבזק לשימוש במצלמה אחרת והוא לא ייעודי לכל מצלמה ספציפית כמו המארז. |
|
גם המבזקים המתקדמים והחזקים ביותר לא יוכלו להאיר מרחק של מעל למספר מטרים ספורים, לכן כשנרצה לצלם תמונה רחבה של אתר צלילה בו שונית אלמוגים גדולה, או ספינה טרופה וכדומה, לא נוכל להסתמך על מבזק המצלמה ולשם כך נשתמש באפשרות האיזון הלבן של המצלמה. איזון לבן הוא פעולה המבוצעת לרוב באופן אוטומאטי ברוב מצבי התאורה הקיימים כמו תאורת נורת להט (אור צהבהב), נורת ניאון (אור ירקרק) יום שמשי ו/או מעונן.
ניתן לכוון את המצלמה לאיזון לבן אוטומאטי או לבחור באחד מהמצבים הללו הנמצאים באופציה White Balance של המצלמה, כשאחד מהם הוא זה המיועד לצילום מתחת לפני המים וקיים ברוב המצלמות המודרניות. כדי לדייק ולכוון את הצבעים בצורה מוחלטת, קיימת אופציה לאיזון לבן ידני, בו אנו מאפסים את צבעי המצלמה על לוח לבן הנתון לתנאי התאורה הקיימים באותה הסיטואציה.
חשוב מאד שהתחביב החדש שלנו לא יגרום לפגיעה - צילום: בועז סמוראי
|
כדי לבצע זאת עלינו להציב לוח לבן קטן מול עדשת המצלמה, לכוון את המצלמה למצב Manual White Balance ולבצע את פעולה המדידה על הלוח הלבן הנ"ל. מייד לאחר מכן יתקבלו צבעים הקרובים עד כמה שניתן לצבעים האמיתיים הסובבים אותנו, וניתן יהיה לצלם צילומים בזוית רחבה בתנאי תאורה טבעית. חשוב לזכור לא להשתמש במבזק בעת צילום באיזון לבן ידני, מפני שהצבעים יצאו אדומים מדי ולא טבעיים.
מסננים – פילטרים אדומים הם אופציה נוספת להתגבר על בעיית הצבעים הכחולים המתקבלים בצילום תת ימי. המסנן הוא בעצם כיסוי חצי שקוף בצבע אדום העוזר להגביר ולחמם את הצבעים שנעלמו מתחת לפני הים. קיימים מסננים אותם מתקינים ישירות על עדשת המצלמה, וקיימים גם מסננים חיצוניים המותקנים על מארז המצלמה. |
היתרון של האחרונים הוא שניתן להרכיב ולפרק אותם תוך כדי צלילה מאחר והם לא מתאימים לשימוש במבזק, או לצילום על פני המים. עוד חסרון במסננים אלו הוא העובדה שהם פועלים כמו משקפי שמש וחוסמים חלק מהתאורה. השימוש במסננים מומלץ מאד לוידאו ולצילומים רחבים בהם אין אפשרות אחרת להתגבר על בעיית הצבעוניות של המים.
הכלל האחרון אינו נוגע לציוד הצילום ותפעולו אלא ליכולות הצלילה שלנו. חשוב מאד שהתחביב החדש שלנו לא יגרום לפגיעה בנפש ו/או בסביבה התת ימית, לכן כדאי מאד שנצלם מתחת לפני המים רק כשנרגיש ונוודא שאנו מיומנים מספיק. כדי לצלול עם מצלמה תת ימית בידינו עלינו להיות מסוגלים להתאזן, לפמפם, לתפעל את הציוד ולבצע פעולות בסיסיות כמו ריקון מים מהמסכה וקריאת מד לחץ ושעון צלילה ביד אחת.
חשוב מאוד לאבטח את ציוד הצילום אל מאזן הציפה שלנו כדי שנוכל במקרה הצורך לעזוב אותו מבלי לדאוג לכך שיצוף או ישקע ויעלם לנו. לצולל/צלם המתחיל כדאי לצלול עם בני זוג המתחשבים בתחביב החדש שלו וסבלניים כלפי שהיות ארוכות באותו האזור כדי שיוכל להתרכז ולהצליח להשיג את התצלום המבוקש מבלי לצלם תוך כדי שחיה מאומצת ללא הפסקה.
האופציה הכי טובה היא למצוא בן זוג עם אותו התחביב ולצלול יחדיו בתיאום ותכנון מקדים כדי להישאר יחדיו מבלי להפריע האחד לשני, אלא לגבות זה את זה במקרה חירום כלשהוא. בצלילות הראשונות כדאי לבחור איזור עם קרקעית רדודה, המאפשרת מנוחה ועצירה עליה מבלי לפגוע באלמוגים ובבעה"ח. מומלץ מאד לצלם מ'גובה העיניים' בזוית ישירה אל האובייקט ולא במבט מלמעלה, לשים לב לרקע ולהתקרב לאט ובעדינות אל האובייקט מבלי לפגוע באלמוגים שבסביבתו או להפחיד אותו מהאזור. כדאי לזכור את הסנפירים הארוכים המחוברים לרגלינו ולא להזיזם בכלל כדי לא לפגוע באלמוגים או להרחיף חול.
זכור עדיף תמונה אחת טובה מהרבה תמונות גרועות. יש לשים לב בעיקר להרכב התמונה ולוודא שהאובייקט כולו בתוך התמונה ואינו חתוך, לשים לב לצבעי התמונה ולוודא שהאיזון הלבן או הפלאש מכוונים כהלכה ולחפש עניין בסיטואציה שמולנו. לכל תמונה מוצלחת יש סיפור וחשוב שנכלול בה את כל מרכיביו, ולא יותר מהם.
הצילום התת ימי הוא תחביב מאתגר מאד אך מהנה ביותר והתוצאות אליהן ניתן להגיע הן מרשימות ביותר. התברכנו במדינה עתירת תנאי צילום אופטימאליים – הים התיכון וים סוף, רוב ימות השנה מתאימים לצלילה, תנאי צלילה קלים מאד ושפע ומגוון בעלי חיים. |
כדאי לצלול עם בני זוג מתחשבים - צילום: בועז סמוראי
|
הים האדום הוא אחד מהיעדים המבוקשים ביותר בעולם לחובבי ז'אנר הצילום התת ימי, ובמדינת ישראל קיימת קהילת צלמים מאד מצליחה, פורייה, וידידותית למצטרף אליה.
אני מאחל לכולנו הרבה רגעים מוצלחים ומונצחים מתחת לפני הים.
לאתר של בועז סמוראי "סטודיו אילת"