...Loading...
קבל מחיר הכי טוב שיש!

קורסי צלילה, טיולי צלילה,
קורסים לצילום תת מימי

השאירו פרטים ונחזור אליכם
עם הצעת מחיר!

שם:
טלפון:
הצעת מחיר ל:
דוא”ל:
הערות ובקשות מיוחדות:
...טוען...

צילום מאקרו

אחד מהז'אנרים הפופולריים ביותר בעולם הצילום התת ימי הוא צילום המקרו. חלק מהסיבות לכך הוא העושר התת ימי שבפרטים הקטנים והאפשרות להתקרב אל היצורים הזעירים החיים בים.

מאת: בועז סמוראי, עורך מדור הצילום התת ימי של מגזין "ים"

 

לא משנה מה הם תנאי הראות כשאנו מתמקדים בפרט זעיר שממלא כמעט את כל הפריים, בניגוד לצילום בזוית רחבה בו תנאי הראות הם אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על אופי התמונה.

 

מפרץ אילת וים סוף הם ממש גן עדן לחובבי צילום המקרו. בכל אתר ובכל צלילה ניתן למצוא הרבה מאד נושאים לצילום שיאפשרו לנו להתקרב ולנסות לצלם אותם מספר פעמים עד שנגיע לתוצאה הנחשקת.

 

בשורה טובה לכל אלה שמשתמשים במצלמות הקומפקטיות היא שמצלמות אלו יש יכולות פיקוס מצוינות בטווחים של סנטימטרים בודדים.חשוב לבחור את האופציה הנכונה לצילום מקרו (זו המסומנת באייקון של הפרח). עובדה נוספת התורמת לאיכות התמונות היא הקרבה בין המבזק (הפלאש) לבין האובייקט – עובדה המוסיפה לצבעוניות ולחדות התמונה.

 


שושנון ושושנת ים - צילום: בועז סמוראי

 

כמה טיפים לגביי צילום מקרו לצלם החובב ולצלם המקצועי:

 

אימון: אימון יבש יעזור ליכולות הצילום שלנו פלאים! הזמן הקצר בו אנו יכולים לצלם מתחת לפני המים מאט מאד את קצב ההתקדמות שלנו. כדאי שנתרגל למצלמה ולשיגעונותיה ולכן, כדאי שניקח את המצלמה לסיבוב צילום מקרו בשכונה, ואפילו בבית.

 

דברים שכדאי לשים לב אליהם הם:
מרחק הפיקוס המינימלי שבו המצלמה מצליחה להתמקד על האובייקט, וכיצד מרחק זה משתנה כשמשתמשים בזום העדשה. במצבי תאורה קשים יהיה למצלמה קשה להתפקס ופנס מיקוד פשוט יכול לעזור מאד. כדאי לנסות מספר תמונות עם מארז המצלמה ולבדוק את הצללת הפלאש ומאיזה מרחק היא אינה מורגשת.

 

מרכך – דיפיוזר עוזר עם בעיה זו, אך מבנה המצלמה הוא זה שיקבע ובחלק מהמארזים, פורט העדשה מסתיר ומפריע לפלאש להאיר נושאים קרובים. כמובן שפלאש חיצוני יפתור את הבעיה ויוסיף לעוצמת ההבזקה.

 

עומק שדה – ברכה וקללה כאחד. בצילום מקרו עומק השדה יכול להיות כל כך קטן, עד כדי פגיעה בחדות האובייקט עצמו.

במצלמות רפלקס עם עדשות מתחלפות, עדשות המקרו מסוגלות להגיע למשתני צמצם סגור במיוחד, מעל ל f22, ובשילוב עם פלאש חזק נוכל אכן לצלם בצמצם סגור מאד ולהפחית את הבעיה. במצלמות פוינט אנד שוט ניתן להגיע בדרך כלל לצמצם מקסימלי של f8.0.

 

טיפ נוסף הוא לנסות לצלם את האובייקט בצורה 'שטוחה' ככל שאפשר, כדי שרובו יהיה באותו המרחק מאיתנו וכך חדות התמונה תישמר עליו. אם נצלם אובייקטים אשר ניצבים בזוית אלינו, כשחלקם קרוב יותר, וחלקם האחר רחוק יותר, נצטרך לבחור היכן להתמקד, ואיזה אזור לטשטש.

 

לרקע האוביקט יש חשיבות רבה ועלינו לקחת בחשבון מספר נקודות בכדי שהרגע יוסיף לתמונה איכות ועניין. כדאי לבחור זוית אשר תיתן קונטרסט (ניגודיות) מעניין לאובייקט הנבחר – כהה לבהיר ולהפך.

 


לרקע האובייקט יש חשיבות רבה - צילום: בועז סמוראי 

 

המרחק שלנו מהאובייקט ושלו מהרקע, יחד עם ערך הצמצם שנבחר יכתיבו את מיקוד או טשטוש הרקע.

 

מהירות הצילום תשפיע בעיקר על הרקע ועל מידת חשיפתו. הסיבה לכך היא, שהרקע רחוק מן הפלאש, בעוד שהאובייקט, קרוב יותר.  במצב כזה, יזכה האובייקט בתאורה טובה יותר, בטווח נרחב יותר של מהירויות תריס. אני ממליץ להתחיל עם מהירות ממוצעת של 1/125 ולהחליט לאור התוצאות האם להגביר או להאט.

 

התנהגות הצולל חשובה מאד בצילום מקרו.

 

קודם כל אסור בשום אופן להגיע למצב של פגיעה בסביבה, ובצילום מקרו אנו 'מתעסקים' עם בעלי חיים קטנים במיוחד ולעתים קרובות עדינים מאד. הכלל הראשון הוא שאם הביקור שלנו מסכן את הסביבה, האובייקט מרגיש מאוים, אנו קרובים מדי לאלמוגים ויש חשש שנשבור אותם, נרחיף חול או נפחיד את האובייקט, עדיף שנוותר על התמונה ונמשיך הלאה לסיטואציה קלה יותר.

 

במקומות רבים ניתן לשכב על הקרקעית ובכך להפחית את תנועותינו, למנוע הרחפת חול ולא להפחיד את האובייקט המצולם. כשלא ניתן לעשות זאת, עלינו ראשית לוודא שאנו מסוגלים לרחף במקום בטוח ולעשות זאת בזהירות מרבית. היו מודעים לסביבה והוציאו את העין מהעינית מדי פעם כדי לוודא שאתם נמצאים במקום הטוב ביותר עבור הסביבה.

 

במקרה שהתקרבתם יתר על המידה, עדיף להתרחק על ידי דחיפת שתי אצבעות לחול או לסלע מת ולדחוף עצמכם הרחק מהאלמוג, לפני שתבעטו בסנפירים הארוכים והמסורבלים שעלולים לעשות נזק גדול בתנועה קטנה יחסית.

 

בעלי החיים מגיבים לתנועותינו ולרעש הבועות שאנו פולטים ולעתים כדאי לחכות מספר רגעים לפני שננסה לצלם. נצלו את הזמן הזה כדי לחשוב על הנקודות בהן דנו במאמר זה. התבוננו בבעל החיים ונסו להבחין בתנועות אופייניות ולנחש את תנועתו הבאה, כך יהיה לכם קל יותר לצלם אותו בצורה טובה יותר.

 

כשמגיעים לסיטואצייה המתאימה לצילום מקרו, לאחר שבוחרים את האובייקט יש לבחור מיקום ולהתייצב בו, הן אם זה בריחוף, או במידה והמצב מותר ומאפשר זאת, להתמקם על הקרקעית בנקודה שתאפשר זוית טובה, מקבילה לאובייקט תוך תכנון קומפוזיציית התמונה עם דגש על הרקע.

 

כדאי להתחיל בצילום ממרחק ולהתקרב אל האובייקט לאט לאט. יש לוודא שהפלאש מאיר את האובייקט ולא מוסתר מאלמוגים או דגים אחרים, להמתין לרגע הנכון ולצלם. אל תעזבו את הנקודה בלי לבדוק שהתמונה אכן טובה ואיכותית לפי עקרון הצב"ת – צלם, בדוק ותקן.

 


אל תעזבו את הנקודה בלי לבדוק שהתמונה אכן טובה ואיכותית - צילום: בועז סמוראי

 

מבחינת ציוד, לאלו מאיתנו שאוהבים את סגנון הצילום הזה מחכים המון אביזרים. כמעט לכל המצלמות הקומפקטיות קיימת עדשה רטובה, כזו המורכבת על המארז מבחוץ, אותה ניתן להרכיב ולהסיר כאוות נפשנו במהלך הצלילה. עדשות אלו, הנקראות גם 'דיופטר', משפרות את יכולות המקרו של עדשת המצלמה שלנו ובעזרתן ניתן להגיע ליחס הגדלה טוב יותר. ניתן למצוא עדשות כאלה מחברת INON, FantaSea, Ikelite ועוד אחרות.

 

לבעלי מצלמות ה SLR קיימות 3 עדשות מקרו מעולות: 60mm, 105mm של חברות ניקון וקנון, והעדשה 150mm של Sigma. לכל העדשות האלו ניתן להוסיף מכפיל מבית החברות הנ"ל או מחברת Kenko אשר ישפר את יכולות העדשה פי 1.4 או אפילו פי 2. מוצר מומלץ מאד הוא המכפל הרטוב מבית SubSea אותו ניתן להסיט ולהזיז אל מעל לעדשת המצלמה תוך כדי צלילה.

 

טכניקה אחרת למעין צילום מקרו היא ה: CFWA Close focus wide angle. מדובר על צילום בעדשות רחבות מאד, מטווח מאד קרוב. התוצאות מדהימות ומיוחדות מאד ויוסיפו לפורטופוליו המקרו של כל צלם וישפרו אותו מאד. על טכניקה זו אפרט במאמר הבא.

 

תמונות להדגמה (ניתן ללחוץ על כל תמונה כדי להגדיל אותה)

 

שושנון מאלדיבי מצוי נח על שושנה ססגונית.

 

קירבת הפלאש מאפשרת להשיג את הצבעוניות העזה של האובייקט, וצמצם סגור מבטיח שמירת עומק שדה לכל רוחבה של התמונה. Nikon D800, Tokina DX10-17, 17mm, f22, 1/125, ISO200

עקרבנון אילתי משחר לטרף.

 

התקרבות איטית ושקטה, וזוית צילום נמוכה תוך מיקוד על עיני הדג תורמים לאיכות התמונה. Nikon D800, Nikon 105mm, f16, 1/160, ISO100

סוסון ים על רקע בד לבן.

 

פלאש נפרד מכוון אל רקע התמונה בעצמה מרבית להשגת האפקט וניתוק האובייקט מרקע בעייתי ומכוער שלא תרם לפריים המקורי. Nikon D800, Nikon 105mm, f14, 1/125, ISO100

פרפר אקראי באימון מקדים לצלילה.

 

כדאי ומומלץ לשפר את יכולות הצילום ולהכיר את המצלמה לעומק בניסוי וטעייה גם מחוץ למים. Nikon D800, Nikon 105mm, f18, 1/125, ISO640 

שרימפ זעיר.

 

מיקום המצלמה לצד האובייקט ובמקביל אליו, תוך סגירת הצמצם עוזרת לשמור על עומק שדה ומיקוד חד. Nikon D800, Nikon 105mm, f25, 1/80, ISO200

דקר אלמוג ונקאי בפיו.

 

הצבת הפלאשים לצד המצלמה והתמקמות מול האובייקט מבטיחים תאורה אחידה, גם בתוך פיו של הדג. Nikon D800, Nikon 105mm, f18, 1/60, ISO200

מנטיס שרימפ שוחה בסמוך אל פני הים.

 

שימו לב להשתקפות אובייקטים השוחים צמוד לפני הים ונסו ללכוד אותה. Nikon D800, Tokina DX10-17, 14mm, f13, 1/200, ISO200

מורנה פוערת פה.

 

 Nikon D800, Nikon 60mm, f14, 1/125, ISO200

תולעת נרתיקנית במבט קרוב.

 

היופי שוכן בפרטים הקטנים. בעזרת צילום מקרו אפשר לשים לב לפרטים שנעלמו מעיננו עד היום. Nikon D300, Nikon 105mm, f13, 1/200, ISO200

דג פרוג אדום וצולל ברקע.

 

בעזרת צולל אפשר לקבל מושג על גודלו של האובייקט. Nikon Coolpix 7100, FantaSea FP7100, 35mm, f8.0, 1/640, ISO100

קופסינון בצילום קרוב בעדשה רחבה.

 

טכניקת ה CFWA פותחת אפשרויות צילום חדשות ומעניינות. Nikon D800, Tokina DX10-17, 15mm, f14, 1/160, ISO200