המדריך המלא לקניית מצלמה דיגיטלית וגם בונוס קטן לשוחרי הרטוב - עשרת הדגמים הפופולרייים בעלי המארזים לצילום תת-ימי
מאת: ארנון איל
בשנים האחרונות יש קפיצה דרמטית במכירות של מצלמות דיגיטליות ברחבי העולם לעומת ירידה מקבילה במכירות של האנלוגיות. הסיבות העיקריות לכך הן העלייה המתמדת באיכות הצילום של הדיגיטליות, המחירים שכל הזמן יורדים וכן הנוחות והחיסכון לטווח ארוך במצלמות הדיגיטליות.
חלקה הראשון של הכתבה יעסוק בפרמטרים אותם יש לשקלל כאשר באים לבחור מצלמה דיגיטלית בכלל ולשימוש תת-ימי בפרט. החלק השני ייגע במדגם מייצג של מצלמות דיגיטליות הקיימות היום בשוק, אשר מיועדות לצלמים מתחילים וגם לכאלה שקצת יותר מתקדמים. השתדלתי לבחור במצלמות היותר פופולריות בשוק - ובעיקר בישראל.
בחירת ציוד הצילום
כאשר ניגשים לקניית מצלמה דיגיטלית לצילום תת-ימי יש מגוון שיקולים לגבי איזה דגם מצלמה לקנות. חלק מהשיקולים זהים לחלוטין לשיקולים בקניית מצלמה לצילום רגיל מעל המים וחלקם ייחודיים לצילום התת-ימי.
מארז
לפני כל דבר אחר, אנחנו הרי רוצים לצלם מתחת למים. לכן, הדבר החשוב ביותר הוא לבחור מצלמה שיש לה מארז תת-מימי תואם (יש אומנם "מעין" מארזים, בצורת שקית אטומה, שמתאימים כמעט לכל דגם, אבל אני לא היתי מכניס את המצלמה האישית שלי למים בתוך שקית פלסטיק, אטומה ככל שתהיה).
רוב יצרני המצלמות משווקים כיום מארזי פלסטיק זולים יחסית לחלק מהדגמים שלהם. אפשרות נוספת היא שימוש במארזים של חברות שבניית מארזים הוא תחום התמחותם. מארזים אלו, על פי רוב, טובים יותר, אבל הרבה יותר יקרים.
כדאי לבדוק עד לאיזה עומק מוצהר המארז מתוכנן. רוב המארזים הפשוטים מיועדים עד לעומק 40 מטר. אם מתכוונים לצלול עם המצלמה צלילות טכניות, כדאי לחשוב על מארז מתאים לכך (שמן הסתם יעלה יותר).
חשוב לבדוק שהמארז נותן אפשרות שליטה על כל פקדי המצלמה, או לפחות על החשובים שבהם. מה יועיל פקד במצלמה אם אין אפשרות להשתמש בו מתחת למים?
חשוב לראות שקל לתפעל את המצלמה דרך המארז. לפעמים פעולות שהיו פשוטות בלעדי המארז, הופכות למסובכות כשהמצלמה בתוכו. לדוגמה, מקש שלתפעולו דרך המארז צריך להפעיל שני פקדים בו זמנית.
רזולוציה
התמונה הדיגיטלית נלכדת במצלמה על גבי חיישן המורכב מרשת של פיקסלים (נקודות) מידע. ככל שיש יותר פיקסלים - יש יותר מידע, מה שאומר שיש אפשרות ליותר פרטים בתמונה ואפשרות להגדלה טובה יותר במידה ונרצה מאוחר יותר.
למרות שזהו בדרך כלל הנתון הראשון שאותו בודקים ואיתו ינסו למכור את המצלמה, זה בהחלט לא הנתון החשוב ביותר. עדיף מצלמה עם פחות "מגה פיקסל", אבל עם אופטיקה משובחת ועם אופציות צילום שמאפשרות להוציא את המקסימום מהמצלמה. לצילום לאלבום הביתי, או כדי לראות תמונה על מסך המחשב, מספיקה גם מצלמת 2 או 3 מגה, במקרה שרוצים לעשות הגדלות - רצוי כבר יותר.
לרוב המצלמות היוצאות כיום לשוק יש חיישן של 4-5 מיליון (מגה) ויותר פיקסלים. יש לשים לב כי לפעמים בנתוני המצלמה מודגש מספר גדול של פיקסלים ובאותיות הקטנות מוזכרת המילה "אינטרפולציה", שמשמעותה: הגדלת מספר הפיקסלים באמצעות תוכנה. מה שמתקבל זו תמונה גדולה, אבל, בלי תוספת מידע משמעותית, אם בכלל, שכן שהתמונה מבוססת על תמונה קטנה יותר - בקיצור לא מומלץ.
מצבי צילום
פעם, בעידן הפילם, מצלמות ה- pocket הקטנות שנקראות גם point&shoot, או בקיצור P&S, יועדו לאנשים שרצו לצלם, אבל לא היו מעוניינים להתעמק יותר מדי בצד הטכני. מצלמות אלה היו אוטומטיות לחלוטין ומה שנשאר לצלם זה ללחוץ, או אולי, לשחק קצת עם הזום בדגמים המשוכללים יותר. לעומת זאת, ברוב מצלמות ה- P&S הדיגיטליות יש המון אפשרויות כוונון שבהרבה מקרים לא נופלות בהרבה מאלו שיש במצלמות המקצועיות. נתון זה מקשה על הצלם המתחיל בבחירת המצלמה ולפעמים גם בתפעול בתחילה, אבל, ייתן אפשרויות צילום טובות בהרבה בהמשך.
כדאי לבחור מצלמה המאפשרת גם צילום חצי אוטומטי (עדיפות צמצם ועדיפות מהירות סגר) וידני, מצלמה המאפשרת צילום אוטומטי בלבד תגביל מאוד בהמשך.
סוללות
לחלק מהמצלמות יש סוללות נטענות ייעודיות רק להן, לעומת אחרות שמשתמשות בסוללות אצבע AA רגילות, או נטענות. היתרון בסוללות הייעודיות הוא שהן בד"כ מחזיקות מעמד יותר מהנטענות הרגילות והן קלות וקטנות יותר. החיסרון שהן ייעודיות למצלמה ספציפית בלבד. במקרה של סוללות אצבע, תמיד אפשר לקנות סוללות רגילות בכל מקום ולהשתמש בהן.
לצוללים, חשיבות חיי הסוללה היא הרבה יותר קריטית מלצלמים יבשתיים. על היבשה כמעט תמיד ניתן להחזיק סוללה רזרבית בתיק ולהחליף כשצריך. מתחת למים זה כמובן קצת יותר קשה. חשוב להכיר את המצלמה והסוללה שלך, לדעת לכמה צלילות הם יחזיקו מעמד ולהחליף לפני כן. מנגד, כדאי להחליף סוללות כמה שפחות במהלך יום צלילות... כל פתיחה של המארז מגדילה את הסיכוי להצפה.
מבנה המצלמה
עדיף לקנות מצלמה שניתן להגיע בה לרוב הפרמטרים החשובים לצילום ישירות ולא דרך תפריטים מסובכים. זה כמובן חשוב גם מעל המים ובפרט מתחת, כשהכל הופך מסובך יותר.
יש שמעדיפים מצלמות קטנות ככל האפשר שנכנסות עם המארז לכיס המאזן. לעומתם, יש שמעדיפים גדולות יותר בגלל נוחות תפעול. כדאי לבחור מצלמה מסיבית ככל האפשר. אומנם לא מדובר על פעילות אלימה כלפיה, אבל אתם עדיין מתכוונים להשתמש איתה בעיקר בחוץ.
טווח זום ומאקרו
הזום האופטי מאפשר לקרב את אובייקט הצילום אלינו, או להרחיקו. בחלק מהמצלמות החדשות יש זום של עד פי 10, בצילום תת-ימי נתון זה לא ממש שימושי.
ברוב במצלמות טווח הזום מתחיל בשווה ערך ל-35 מ"מ. יש כאלה המתחילות ב-28 מ"מ, נתון המאפשר לצלם בזווית רחבה יותר - יתרון חשוב מתחת למים.
בנוסף, יש דבר הנקרא "זום דיגיטלי"... כמו באינטרפולציה, מדובר פה בהגדלה מלאכותית של תמונה נתונה ע"י תוכנה, דבר חסר כל חשיבות, שניתן לעשותו, אם רוצים, הרבה יותר טוב בכל תוכנת עיבוד על המחשב.
"מאקרו" - האפשרות לצילום מקרוב של אובייקטים קטנים, פרמטר חשוב מאוד בצילום תת-ימי, בו הרבה פעמים מצלמים אובייקטים קטנטנים.
גודל צמצם
יחידות הצמצם נקבעות לפי קוטר החור בו עובר האור באינצ'ים/1. צמצם פתוח יותר (מספר קטן) מאפשר חדירה של יותר אור ולכן יאפשר צילום בתנאי תאורה מוארים פחות ובמהירות סגר גבוהה יותר. מצד שני ככל שהצמצם סגור יותר החלק שבפוקוס בתמונה גדול יותר.
השהיה בין הלחיצה לצילום ((Shutter Lag
לכל מצלמות ה- P&S הדיגיטליות יש השהייה בין רגע הלחיצה לרגע בו נעשה הצילום בפועל. הדבר נובע מהעיבוד אותו עושה המצלמה לפני הצילום. דבר זה מפריע מאוד בעיקר בצילום דברים זזים. יש לשאוף למצלמה עם Shutter Lag קטן ככל האפשר.
נוחות והתאמה אישית.
אין תחליף לבדיקת המצלמה והמארז לפני הקניה. כדאי ללכת לחנות צילום, להחזיק את המצלמה ביד, לנסות לצלם (ברוב החנויות יתנו לך לשחק קצת) ולשחק עם הפקדים של המצלמה. יכול להיות שתגלה שמצלמה שהומלצה לך בהתלהבות, פשוט לא נוחה לך לתפעול. כנ"ל לגבי המארז, שאותו קצת יותר קשה לבדוק ובטח בתנאי צלילה. אם יש לך אפשרות לנסות לפני הקנייה - עדיף.
נקודות נוספות ללקיחה בחשבון:
כרטיסי זיכרון
רוב המצלמות מגיעות עם כרטיס זיכרון בקיבולת נמוכה שמספיק למספר תמונות מועטות. כדאי לקנות כרטיס גדול יותר, אך קודם לכן יש לבדוק את סוג הכרטיס שמתאים למצלמה שלכם.
כדאי לקנות כרטיס מספיק גדול לאחסן תמונות מיום צלילות מלא. כמו עם הסוללות, כמה שפחות נפתח את המארז והמצלמה - ככה נקטין את הסיכוי להצפה.
ממשק ותוכנות היקפיות
על מנת להוריד את התמונות מהמצלמה למחשב מסופקים עם המצלמה תוכנות מתאימות וכבל חיבור (בד"כ USB). יש אפשרות להשתמש בקורא כרטיסים להורדת התמונות ולא בכבל שמסופק עם המצלמה. כל שצריך לעשות הוא להוציא את הכרטיס מהמצלמה, לתקוע אותו בחריץ המתאים בכונן קורא הכרטיסים, לחבר לשקע ה- usb והמחשב יתייחס לכרטיס כאל עוד דיסק קשיח.
אם רוצים לעבד ולתקן תמונות במחשב, יש להשתמש בתוכנות ייעודיות לכך. עם חלק מהמצלמות מגיעות בחבילה גרסאות שונות של תוכנות עיבוד. אם רוצים תוכנות מקצועיות יותר יש לרכוש בנפרד.
קנייה בחו"ל
את רוב המצלמות ניתן לקנות בארץ. למארזים לעומת זאת אין מבחר גדול בארץ ובחלק גדול מהמקרים יש להזמין בחו"ל. במידה וקונים בחו"ל, יש להוסיף 17% מע"מ שתשלמו בדואר, או בכניסה לארץ. מכס אין כיום על ציוד צילום.
אחזקה וטיפול בציוד
חשוב לקרוא וליישם את הוראות האחזקה של המצלמה ובעיקר המארז. מארזים שונים דורשים אחזקה שונה. יש לשים לב להוראות היצרן בעיקר לגבי כל מה שקשור לאטמים ולטיפול לפני ואחרי צלילה.
סקירת מצלמות
בסקירה הבאה תמצאו 10 דגמי מצלמות שונות שיש להן מארזים לצילום תת-ימי, כמובן שזו לא רשימה מלאה ואין כוונה שתהייה כזאת. השתדלתי לבחור בדגמים הפופולריים יותר ואשר מתאימים לצלם המתחיל.
לרוב המצלמות שמוזכרות יש גם מארזים של חברות ייעודיות אחרות שברך כלל יקרים יותר. בסקירה הובאו רק המארזים המוצעים ע"י יצרן המצלמה (ברוב המקרים) שהם גם המארזים הזולים יותר שיש למצלמות אלו.
מומלץ אחרי שמחליטים על הכיוון ופחות או יותר מה רוצים, לאסוף עוד מידע על המצלמות המעניינות, ורצוי כמובן גם לנסות אותן עד כמה שאפשר.
אולימפוס C5050/C5060
רזולוציה: 5 מיליון פיקסלים (2560 x 1920).
זום: C5050: 35-105 מ"מ.
C5060: 27-110 מ"מ.
צמצם: C5050: F1.8 - F10.
C5060: .F2.8 - F4.8 / F8.0
שליטת חשיפה: מתוכנתת, עדיפות צמצם, עדיפות מהירות, ידנית.
מארז: PT-015 עד עומק 40 מטר.
סוללה: C-5050 - 4 סוללות .AA
C5060 - סוללה ייעודית של אולימפוס.
* מצלמה מעולה, הפופולרית ביותר כיום לצילום תת-ימי.
בעלת מצב סופר מאקרו מצויין.
ישנם המון האביזרים נלווים שאפשר להתאים לה.
ב- C5060 יש זווית זום רחבה יותר, אבל מנגד צמצם פחות מהיר.
אולימפוס 750
רזולוציה: 4 מיליון פיקסלים (2288 x 1712)
זום: 38–380 מ"מ.
צמצם: F2.8 - F3.7/F8.
שליטת חשיפה: אוטומטית, ידנית, עדיפות מהירות, או עדיפות צמצם.
מארז: PT-018 עד עומק 40 מטר.
סוללה: 4 סוללות AA
* האחות הקטנה של דגמי ה-5050/5060. איכות אופטית פחותה ופחות שליטה על פרמטרים - בהתאם היא גם זולה יותר. זום כפול 10: שימושי בצילום רגיל, פחות מתחת למים.
קנון S50
רזולוציה: 5 מיליון פיקסלים (2592 x 1944)
זום: 35-105, מקרו ממרחק של 10 ס"מ.
צמצם: .F2.8 - F4.9/F8
שליטת חשיפה: מתוכנתת, עדיפות צמצם, עדיפות מהירות, ידנית.
מארז: WP-DC 300 עד עומק 30 מטר,שליטה מלאה בכל הפקדים.
סוללה: סוללה ייעודית של קנון.
* מצלמה קומפקטית המאפשרת שליטה מלאה על כל הפרמטרים של הצילום, אופטיקה מצויינת. איכות בנייה מצויינת. הוחלפה לפני זמן קצר ב- S70. בעיות: מקרו חלש, הסוללה מספיקה לצלילה אחת בלבד בדרך כלל.
קנון A-80
רזולוציה: 4 מיליון פיקסלים (2272 x 1704).
זום: 38-114 מקרו ממרחק של 5 ס"מ.
צמצם: F2.8 - F4.9/F8.
שליטת חשיפה: מתוכנתת, עדיפות צמצם, עדיפות מהירות, ידנית.
מארז: WP-DC 900 עד עומק 40 מטר.
סוללה: 4 סוללות AA
* מצלמה מצויינת. בעלת אורך חיי סוללות מרשים. פחות שליטה על הפרמטרים של הצילום ובנויה פחות מסיבי מסדרת ה- s של קנון.
סוני DSC-P9
רזולוציה: 4 מיליון פיקסלים (2272 x 1704).
זום: 39-117 מ"מ.
צמצם: F2.8 /F5.6 / F10.
שליטת חשיפה: אוטומטי בלבד.
מארז: Sony MPK-P9 עד עומק 40 מטר.
סוללה: סוללה ייעודית של סוני.
* מצלמה בעלת אפשרויות חשיפה מוגבלות מאוד, אפשרויות עבודה אוטומטיות בלבד. יתרונה הוא בגודל, או יותר נכון בקוטנה. המצלמה עם המארז נכנסים בקלות לכל כיס מאזן.
ניקון Coolpix 4300
רזולוציה: 4 מיליון פיקסלים (2272 x 1704).
זום: 38-114 מ"מ, מקרו טוב ממרחק של 4 ס"מ.
צמצם: F2.8/F7.6, F4.9/F13.
שליטת חשיפה: מתוכנתת, עדיפות צמצם, עדיפות מהירות, ידנית.
מארז: Fantasea CP-4 Pro / Sport שניהם טובים עד לעומק של 40 מטר, מארז הספורט מאפשר שליטה על פחות פקדים.
סוללה: סוללה ייעודית של ניקון.
* מצלמה ומארז קומפקטים. fantasea החברה שמייצרת את המארזים היא ישראלית ומציעה מבחר רחב של אביזרים התואמים למארזים שלה. מחיר המארז כולל גם ביטוח נגד הצפה לשנה.
ניקון Coolpix 5200
רזולוציה: 5 מיליון פיקסלים (2592 x 1944).
זום: 38-114 מ"מ, מקרו טוב ממרחק של 4 ס"מ.
צמצם: F2.8 - F4ֶ9.
שליטת חשיפה: אוטומטית בלבד.
מארז: Fantasea 8p-5 עד ל-40 מטר.
סוללה: סוללה ייעודית של ניקון.
* מצלמת חמישה מיליון פיקסלים, אבל בעלת שליטה מועטה על הפרמטרים של הצילום.
פוג'י FujiFilm Finepix F700
רזולוציה: 5 מילון פיקסלים (2592 x 1944).
זום: 35-105 מ"מ, מקרו ממרחק של 9 ס"מ.
צמצם: F2.8 - F4.9 /F8.
שליטת חשיפה: אוטומטית, ידנית, עדיפות מהירות, או עדיפות צמצם.
מארז: .Fuji WP-FX700
סוללה: סוללה ייעודית של פוג'י.
* מצלמה עם חיישן חדשני, שלטענת פוג'י, מגדיל את הטווח הדינמי של הסנסור.
Sea & Sea DX3100
רזולוציה: 3 מיליון פיקסלים (2048 X 1536).
זום: 35-105 מ"מ, מקרו ממרחק של 10 ס"מ.
צמצם: 4.8
שליטת חשיפה: אוטומטית.
סוללה: 2 סוללות .AA
ישנם שני פילטרים מובנים: מקרו ופילטר אדום.
עומק מקסימלי 45 מטר.
תאימות מלאה עם אביזרים של Sea & Sea
* אמנם מדובר במצלמה שנבנתה מראש כמצלמה תת-ימית, אבל, מדובר במצלמה מוגבלת מבחינת אפשרויות השליטה בפרמטרים של הצילום.
Sealife Reefmaster DC310
רזולוציה: 3.3 מיליון פיקסלים
זום: 35-105 מ"מ.
צמצם: 3.5.
שליטת חשיפה: אוטומטית.
מארז: Sealife טוב עד 60 מטר.
סוללה: סוללה ייעודית של Sealife.
תאימות לאביזרים של חברת Sealife.
* מצלמה מוגבלת מבחינת אפשרויות השליטה בפרמטרים של הצילום.
בניגוד ל- Sea & Sea DX3100 פה מדובר במצלמה רגילה עם מארז - שבאים כחבילה אחת.
להצטרפות לאלפי מנויי מגזין ים לחץ כאן
רק 26 ש"ח
לרכישת ביטוח צלילה לחץ כאן
מידע נוסף:
www.dpreview.com אתר מעולה על מצלמות דיגיטליות, כולל פורומים, reviews, השוואות בין מצלמות, חדשות, מאמרים ועוד.
www.wetpixel.com ה'אתר' לצילום דיגיטלי תת-מימי, מאמרים, חדשות ופורום פעיל.
www.d-spot.co.il - אתר ישראלי לצילום דיגיטלי כולל מאמרים, פורומים חדשות.
www.digideep.com - אתר למציאת מארזים אפשריים לרוב הדגמים של המצלמות הדיגיטליות שקיימות בשוק.
www.jugend.co.il - אתר של חנות צילום בתל-אביב, עם הרבה חומר בעברית על מצלמות ואביזרים.
www.bhphotovideo.com - כנראה חנות הצילום הגדולה בעולם. ניתן למצוא שם כל מצלמה אפשרית וחלק לא קטן מהמארזים.
אתרי היצרנים השונים: לכל יצרן יש אתר שמפורטים בו המוצרים שלו.