צילום מקרי ביותר במהלך צלילה שגרתית הביא את הצולל והצלם אילן לוביץ לתגלית מרגשת ולטכניקת צילום בעלת תוצאות מפתיעות ביותר. החיים מתחת למים נראים מעתה קצת אחרת
מאת: אילן לוביץ
כמה וכמה פעמים ירדתי למצולות הים וצילמתי. פשוט צילמתי. אך הפעם אני רוצה לשתף אתכם בצילום מסוג אחר. צילום שבין מים לשמים. הכל החל אצלי, כמו גילויים אחרים, באופן אקראי. מה שנקרא, מתוך שלא לשמה בא לשמה. אני צולל במעמקים מזה שנים. צולל, כמעט מאז היותי ומצלם מזה שמונה שנים.
קרה שהחלטתי לצלם בחוות דגים. נכנסתי עם הציוד למים וגם יצאתי, מן הסתם, ורק כשפיתחתי את הסרטים גיליתי ששתי תמונות צולמו בלא שנתתי דעתי עליהן. בהתחלה, לא הצלחתי לזהות מה ואיך קרה. הסתבר שנכנסתי למים מבלי משים עם מצלמה פתוחה ושתי התמונות הראשונות צולמו מבלי דעת, שלא במתכוון. הבטתי בתמונות ותהיתי. מניתוח שתי התמונות, זיהיתי שצילמתי את דופן הספינה ממנה צללתי. ראיתי ירוקת, חלודה, דמויות מוזרות שנוצרו בקומפוזיציה מדהימה של צורות וצבעים. 'אתה יודע מה יש על דפן הספינה שלך?' שאלתי את הבעלים, והוא השיב 'אין כלום. אתה חולם...'.
אז ככה: ראיתי בתמונות דברים מדהימים והוא אומר לי שאין כלום. 'אני צולל שם כל יום', הוסיף ואמר, 'ואני מבטיח לך, שאין שום דבר לצלם על דופן הספינה'. למרות מה שהוא אמר ובהתייחס לתמונות שראיתי, החלטתי לחפש את פשר התמונות. לבדוק ולאתר את מה שהמצלמה צילמה.
החלטתי לרדת לסוף העניין. אני עקשן, דבק במשימה. הטלתי על עצמי חקר וגילוי, כמו ילד שרוצה לדעת ויותר מזה רוצה לנצח.
ירדתי למים וצללתי בעומק רדוד, לאורך דופן הספינה ולא מצאתי כל זכר למראות שבתמונות. לא ויתרתי. הייתי משוכנע שהמראה שהמצלמה צילמה, נמצא היכן שהוא. בעקבות תהליך החיפוש, לאחר שכמעט נואשתי, גיליתי את מהות התופעה. גיליתי, שכאשר אני נמצא במרחק של כ-30 ס"מ מדופן הספינה ומבצע עליה איטית לכיוון פני המים, בעומק של ס"מ בודדים מקו המים, נוצרת השתקפות מדהימה - אותה קלטה המצלמה. הרי עם תוצרי המצלמה לא נתן להתווכח.
באופן זה, מובל ע"י הסקרנות וחקר הביצועים, התחלתי לפתח טכניקת צילום, ממקום מינימלי בתוך המים. שם נתגלה עולם קסום, אמנותי, מעניין ואפילו מרתק. עולם שנברא בין מים לשמים.
מסקנות הגילוי הביאוני לדעת: שכאשר אני ממקם את קו המים במרכז התמונה, נוצרת השתקפות סימטרית של דופן הספינה, שבתוך המים, בחצי העליון של התמונה.
אם אמקם את קו המים בשליש התחתון של התמונה, תיווצר קומפוזיציה, שנחלקת לשלשה חלקים. חלק ראשון הוא דופן הספינה, שבתוך המים ונמצא בשליש התחתון. ההשתקפות של שליש זה תופיע בשליש התמונה, שמעליו ובשליש השלישי - העליון, נראה את כל מה שמחוץ למים. מראה זה מותנה במידת רוגע פני המים. ככל שפני המים יהיו זכים ושקטים, מראה השליש העליון, זה שמראה את מה שמעל למים, יהיה ברור וחד יותר.
אם נמקם את קו המים בתחתית התמונה, נקבל שילוב של עיוותים, שנוצרים בחלק התחתון, שהם תוצר של מה שרואים מתחת למים ותמונה די ברורה של כל מה שנראה מעל למים.
ניתן לומר איפה, שתוצרי הצילום תלויים בעומק העדשה מקו המים, בשעה שהמרחק מדופן הספינה קבוע. אני צילמתי מתוך המים ובתוך המים את מה שמעל ומתחת למים ועולם מלא התגלה לעיני בטכניקת צילום זו. מעין יצירת יש מאין...
לדעתי, צילום כזה ניתן להפיק אך ורק בעזרת האביזרים הבאים: עדשה רחבת זווית, כגון 15, 16 מ"מ, מארז בעל DOOM PORT רחב.
מצאתי, שתחום צילום זה ותוצריו, מרתקים, גורמים לסקרנות, שהרי המשתקף הוא יצירה בפני עצמה. כל שבב חלודה, משטח ירוקת, מילה כתובה, קיבלו אפקט מיוחד בהשתקפותם במים הצלולים.
ומשהאמנות דיברה בשפה של עצמה, הוספתי לצלם. בדקתי, ניסיתי, חקרתי - מה יהיה אם... התוצרים ריגשו והדהימו והעניין קיבל טעם של עוד.
להצטרפות לאלפי מנויי מגזין ים לחץ כאן
רק 26 ש"ח
לרכישת ביטוח צלילה לחץ כאן
* תמונות נוספות של אילן ניתן לראות גם באתר www.ilanlubitz.com
תחת הכותרת reflection wonders.